CPO - Vernieuwing in de bouw
CPO - Vernieuwing in de bouw volgens Fortunati
“De bouwsector heeft het niet makkelijk en om je te onderscheiden in die jungle, moet je anders zijn. De tijd van projectontwikkelaars die bepalen wat er gebouwd wordt, is (gaat) voorbij. Wij willen de wensen van de eindgebruiker centraal stellen en gaan aan de slag met Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.” Aldus Dennis Noppen, commercieel directeur van Fortunati en mede-oprichter van de stichting Pantheonwoning.
Collectief Particulier Opdrachtgeverschap
“We merken dat er steeds meer vraag is naar maatwerk in de woningbouw. Een heel huis op je eigen wensen afgestemd is echter niet voor iedereen mogelijk. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) is voor veel mensen een gouden uitkomst. Door met anderen samen te werken, komt een droomhuis ineens veel dichterbij. Je kunt voordelen behalen op het gebied van ontwerp, inkoop en functionaliteiten. Een voorbeeld van dat laatste is bijvoorbeeld een gedeelde tuin.” CPO op zich is niet nieuw, maar het is nog zeker niet de standaard in Nederland.
Stichting Pantheonwoning
Samen met een ontwerper, marketing deskundige en een bouwmanagementbureau heeft Fortunati eind 2011 de stichting Pantheonwoning opgericht. Pantheonwoning begeleidt groepen van particulieren bij het realiseren van een eigen droomhuis. Vanaf het begin van een initiatief tot en met de oplevering. “Doordat we met verschillende partijen onze krachten bundelen, kunnen we samen meer toegevoegde waarde leveren. We zijn ook echt anders dan een projectontwikkelaar, omdat we als stichting geen winstoogmerk hebben. Een ander verschil is ook dat wij de grond niet kopen, dat doen de bewoners zelf.”
Altijd op zoek naar het evenwicht
Met CPO hebben alle betrokkenen te maken met ‘dingen die ze voor
het eerst doen’. De aankomende bewoners zijn ineens opdracht- gever, maar als collectief en niet allemaal persoonlijk. “Je wil natuurlijk graag aan alle wensen tegemoet komen, daar zit alleen wel een prijskaartje aan. Als je bij de bakker een broodje belegen kaas bestelt kost dat tenslotte ook minder dan een broodje carpaccio met rucola, Parmazaanse kaas en pijnboompitjes. Daarnaast hebben we ook te maken met regels vanuit de gemeente, over energieverbruik bijvoorbeeld. Je bent altijd op zoek naar het evenwicht tussen duurzaam en betaalbaar.”
Een bouwer zoals Fortunati moet op zoek naar groepen die willen bouwen. Social media bieden hiervoor talloze mogelijkheden, maar ook de maatschappelijke ontwikkelingen maken het steeds eenvoudiger. Er ontstaan vaak al spontaan collectieven, denk aan energieveilingen. Met social media als Facebook, Twitter en LinkedIn is het communiceren met aankomende bewoners al lang geen onmogelijkheid meer. “Natuurlijk is ieder collectief wel anders. Sommigen bestaan uit alleen particulieren; andere groepen hebben ook woningcorporaties in hun midden. Juist die afwisseling maakt ieder project weer anders, uitdagend en leuk!”